Belysning påvirker skoleelevernes koncentrationsevne og den overordnede læring

Mængden og kvaliteten af lys påvirker en persons koncentrationsevne. Dette gælder også i skolerne. Mængden af lys i klasseværelset og kvaliteten af elevernes læringsresultater er faktisk direkte forbundet.

Belysning hjælper os med at bruge vores synssans og gennem denne opnå information om vores miljø med henblik på at understøtte vores aktiviteter og bevægelser. Vores synssans fungerer bedst i et lyst, naturligt lys. En god belysning er især vigtig, når der netop arbejdes med fx læsning og skrivning i klasseværelset.

Klasseværelser kræver både naturligt og kunstigt lys

Det anses generelt for at 500 lux er et godt belysningsniveau i klasseværelser. Middagssolen afgiver mere end 100.000 lux, mens kunstigt lys producerer omkring 2500 lux. Det anbefalede generelle belysningsniveau for indendørs lokaler er 200 lux. For at kunne producere tilstrækkelig belysning kræves både naturligt og kunstigt lys.

Tilstrækkelig naturlig belysning i klasseværelserne sikres ved at have et passende samlet vinduesoverfladeareal. F.eks. skal fritids- og studieområderne på skoler i Danmark have et samlet vinduesareal på mindst 10% af gulvfladen.

Lys påvirker læsehastighed og overordnede læring

Der har været relativt lidt forskning omkring effekten af ​​belysning på læringsresultater. Det er imidlertid kendt, at bogstaver og tal opfattes bedre, hvis belysningen er god, fordi øjet har brug for lys til at skelne mellem de finere detaljer. Dette påvirker læsehastigheden, som igen påvirker anden læring. En hollandsk undersøgelse viser, at mængden af ​​lys påvirker skoleelevernes evne til at koncentrere sig.

Dagslys-lignede belysning giver de bedste resultater

Der er også lavet sammenligninger af forskellige former for kunstig belysning. I en undersøgelse foretaget i England, blev det observeret, at brugen af ​​500 lux-lys på arbejdsstationer og øget indirekte belysningsniveau fra 100 lux til 300 lux førte til en positiv indvirkning på skoleelevernes stemning og læringsresultater, især i klasseværelser, hvor der ikke var så meget naturligt lys om vinteren. Læringsresultaterne blev forbedret i matematik, læsning og skrivning, og skoleeleverne var mere opmærksomme og mere aktive om morgenen.

Pavillonskoler maksimerer vinduets størrelse og lyskvalitet

Cramo Adapteos moduler har både naturligt lys og god kunstig belysning. Belysningsstyrken på arbejdsfladerne er 500 lux, hvilket er velegnet til læsning.

"Vi sikrer tilstrækkeligt naturligt lys ved at have så store vinduer som muligt, afhængig af størrelsen på det pågældende lokale. Vi holder løbende styr på de danske belysningsstandarder, og vi tilbyder vores kunder de bedst mulige lysforhold, som også tager højde for lokalets anvendelsesformål, " siger Cramo Adapteos salgschef Anne Adstofte.

Læs mere om Cramo Adapteos modulskoler her

Kilder:

The Norwegian Directorate of Education and Training: Physical Learning Environment

OECD: Effective Learning Environments

Tommy Govén et al: Influence of ambient light on the performance, mood, endocrine systems and other factors of school children. 2010

Lisa Heschong, Roger L. Wright ja Stacia Okura: Daylighting Impacts on Human Performance at School. Journal of the Illuminating Engineering Society, 2002.

Warren E. Hathaway: Effects of School Lighting on Physical Development and School Performance. The Journal of Educational Research, Vol. 88, 1995,4.

PJC Sleegers et al: Lighting affects students’ concentration positively: Findings from three Dutch studies. Lighting Research & Technology

Nuikkinen, Kaisa and the Finnish National Board of Education: Terveellinen ja turvallinen koulurakennus (a healthy and safe school building), Saarijärvi 2005.

Satu Aksovaara and Irmeli Maunonen-Eskelinen: Oppimisen iloa tukeva opiskeluympäristö (a learning environment which supports the enjoyment of learning). JAMK University of Applied Sciences 2010-2013.

Norge:

Danmark: