Ved sænkning af temperaturen i klasseværelset forbedres resultaterne

Godt indeklima i skolerne øger elevernes glæde og forbedrer læringsresultaterne. Hvis klasseværelserne er for varme, falder elevernes præstationsevne. Et tilstrækkeligt og afbalanceret klimaanlæg holder temperaturen på et behageligt niveau.

Behagelige, sikre og stimulerende miljøer, der fremmer sundhed og trivsel, er også miljøer, som fremmer læring. For at opnå trivsel og sundhed i et miljø, skal faktorer som indendørs luftkvalitet og temperatur, akustik, belysning og renlighed fungere.

Elevernes præstationsevne er bedst, når temperaturen er rigtig

I undersøgelsen "Indendørs luftkvalitet og læring i skoler", der blev gennemført i Finland, blev det observeret, at 6. klasses elever, der aldrig havde følt, at temperaturen i klasseværelset var for høj, løste i gennemsnit 4% flere matematikopgaver end de elever, der hver dag følte, at temperaturen i klasseværelset var for høj. Undersøgelsen omfatter resultater fra over 300 skoler fra den landsdækkende matematiske vurdering i 2007.

Jo lavere temperatur, jo bedre resultater

I USA blev der gennemført en undersøgelse om påvirkningerne af temperatur og cirkulation på læringsresultaterne fra 5. klasses elever på 70 skoler i løbet af studieåret 2008-2009. Jo lavere temperaturen var i klasseværelset, jo bedre resultater blev opnået af eleverne i en matematikprøve. Resultaterne fra en læse- og naturvidenskabsprøve var det samme, men årsagen var ikke så klar. Klasseværelsestemperaturen varierede mellem 20 og 25° C.

I Danmark blev påvirkningen af rumtemperaturen på elever undersøgt i studieåret 2004-2005. Resultater fra testen af matematiske og sproglige færdigheder viste klare forbedringer, da temperaturen i klasseværelset blev sænket ved hjælp af et klimaanlæg fra 25 til 20° C. Ved at skrue op for klimaanlægget, blev resultaterne forbedrede.

Overdreven temperatur øger risikoen for sygdom

Data fra undersøgelser viser, at symptomer relateret til indeklimaet forøges, når rumtemperaturen stiger til over 22° C. Høj indendørs temperatur og andre indeklima-problemer kan forårsage symptomer som træthed, svimmelhed, kvalme, hoste og tørhed i øjne, luftveje og hud. Høje temperaturer øger også risikoen for at få infektioner i øvre luftveje.

Overdrevent varmt indeklima er mest skadeligt for elever, der har allergi, astma eller anden overfølsomhed. Et dårligt immunforsvar gør, at folk er mere modtagelige overfor påvirkningerne af indeklimaet. Ligeledes lider brugere af kontaktlinser mere end andre ved tørt og varmt indeklima.

Hvordan vi opfatter temperatur, er individuel

Kroppens ligevægtstemperatur bestemmer om rumtemperaturen anses for at være rigtig eller ej. Ligevægtstemperaturen er den energi, der produceres af kroppens stofskifte, og er lig med den energi, der overføres fra kroppen til det omgivende miljø. I gennemsnit er mennesker komfortable med en indendørs temperatur på mellem 20 og 22° C, men nogle af os føler, at det er ubehageligt selv ved disse temperaturer. Opfattelsen af ​​temperatur er individuel. Om rumtemperaturen føles behagelig, afhænger også af faktorer som tøj, luftfugtighed og luftcirkulationshastighed.

Temperaturen i klasseværelset stiger, hvis klimaanlægget er utilstrækkeligt

Den finske undersøgelse viste også, at jo flere elever der var i klasseværelset, desto lavere var cirkulationsniveauet for hver elev. I denne situation kunne temperaturen i klasseværelset nemt stige.

Omkring 3% af eleverne rapporterede, at den høje temperatur i klasseværelset havde en negativ effekt på deres studier dagligt, og yderligere 3% rapporterede, at den havde en negativ effekt ugentligt. Den målte temperatur var utilfredsstillende i 11% af skolerne i fyringssæsonen og i 18% af skolerne uden for fyringssæsonen.

Temperaturen indenfor kan styres i skolemodulerne

I Cramo Adapteos modulskoler er der rumspecifik temperaturregulering, hvor man kan indstille den passende temperatur. Derudover sikrer det moderne klimaanlæg en tilstrækkelig luftcirkulation.

"Vi kan opnå den bedst mulige luftkvalitet, da vores ventilationsudstyr automatisk kan tage højde for skiftende omgivelsesforhold, og justeres herefter, forklarer salgschef Anne Adstofte fra Cramo Adapteo.

Om vinteren opvarmes klasseværelserne efter behov med enten elektriske radiatorer eller vandbaserede varmesystemer. Og om sommeren, hvis solen skinner ind ad vinduerne i klassen, kan persienner monteres på vinduerne.

Læs mere om Cramo Adapteos modulskoler her

Kilder:

Oluyemi Olagoke Toyinbo: Indoor environmental quality, pupil’s health and academic performance. Publications of the University of Eastern Finland, Dissertations in Forestry and Natural Sciences No 295, Kuopio 2017.

United States Environmental Protection Agency (EPA): Creating Healthy Indoor Air Quality in Schools.

Ulla Haverinen-Shaugnessy and Richard J. Shaugnessy: Effects of Classroom Ventilation Rate and Temperature on Students’ Test Scores. PLoS One 2015; 10(8)

Pawel Wargocki &David P. Wyon:The Effects of Moderately Raised Classroom Temperatures and Classroom Ventilation Rate on the Performance of Schoolwork by Children (RP-1257)

The Finnish National Institute for Health and Welfare (THL): Koulujen huono sisäilma heikentää oppimistuloksia ja lisää poissaoloja.2.8.2016.

Nuikkinen, Kaisa ja Opetushallitus: Terveellinen ja turvallinen koulurakennus, Saarijärvi 2005.

The Finnish Organisation for Respiratory Health (Heli): Sisäilman kosteus ja lämpötila.

Sisäilmayhdistys ry: Sisäilman terveysvaikutukset.